lauantai 3. huhtikuuta 2010

Kannattajakeskiviikko, mitä jäi käteen?

Kannattajakeskiviikko on jokavuotinen perinne, jossa seura ja kannattajat pääsevät keskustelemaan FC Lahtea koskevista asioista pintaa syvemmältä. Tapahtuma oli, kuten aikaisempina vuosina, taas kerran erittäin antoisa ja miellyttävä. Kannattajia oli saapunut runsas lukuisina paikalle Rooster pubiin, ja seuran tilanteesta oli tullut kertomaan useampi henkilö. Paikalla oli toimitusjohtaja Hasse Kallström, markkinointipäällikkö Jari Kantoluoto, päävalmentaja Ilkka Mäkelä ja pelaajista FC Lahti-legenda Rafael. Hassen kanssa kannattajat pääsivät keskustelemaan talousasioista ja seuran uusista toimintatavoista. Kantoluoto esitteli kannattajille seuran uutta ilmettä, joka uloittuu aina fanituotteista pelipaitaan. Mäkelä sen sijaan valoitti seuran pelillistä tilannetta, ja kertoi hieman mahdollisista pelipaikoista jonne vielä vahvistusta tarvitaan. Rafael, kuten legendalta sopii odottaa, vannoi rakkautta seuraa kohtaan, ja kertoi henkilökohtaisista tavoitteistaan ensi kaudella.

Tapahtuma alkoi toimitusjohtaja Kallströmin kertoessa seuran taloustilanteesta, ja virheistä joita oli tapahtunut viime kaudella. Suurin syy edelliskauden isoihin tappiohin oli epäonnistunut yhteistyökumppaneiden haalinta. Hassen mukaan euromääräisestä tavoitteesta jäätiin noin kaksisataa tuhatta euroa, mikä oli seuran kannalta katastrofi. Onneksi europelit paikkasivat epäonnistunutta varainhankintaa, ja näin ollen tappiot jäivät n. 120 000€:oon. Toinen iso syy seuran tappiolliseen kauteen oli kotipelien tuottavuus, tai oikeastaan sen puute. Iso osa peleistä tuotti seuralle hyvin vähän rahaa, tai ei ollenkaan. Poikkeuksena tässä tietenkin satumaiset europelit, joita jokainen lahtelainen muistelee vielä lämmöllä.

Joten on aivan luonnollista, että seura on tehostanut varainhankintaa tulevalle kaudelle. Ja siinä on jo tähän mennessä onnistuttu kohtalaisesti. Sillä seuran mukaan yhteistyökumppaneita on euromääräisesti jo nyt noin viisitoista prosenttia enemmän, kuin viime kaudella yhteensä. Myös ottelutapahtumien tuottavuuteen on panostettu. Ensi kaudella seura hallinnoi kaikkea oheismyyntiä joka stadionilla tapahtuu, mikä tarkoittaa että jokainen katsojan käyttämä euro menee seuran hyväksi. Näin ei ole aikaisempina vuosina ollut, vaan seura on saanut prosenttiosuuksia kokonaismyynnistä, mikä on tiennyt vain hiluja seuran kassaan. Oheismyynnin haltuun ottamisella seura ottaa tietoisen, ja aika suurenkin taloudellisen riskin. Mutta kuten toimitusjohtaja kannattajatapaamisessa totesi, jotakin on yritettävä, jotta seuran talous saadaan kuntoon.Yritetty, ja välillä onnistuttu on myös yhteistyökumppaneiden haalinnassa, mutta ”turpiin on myös tullut”. Onneksi Lahden myyntiorganisaatio ei ole lannistunut, vaan Hassen mukaan on pakko painaa eteenpäin, sillä mistään muusta ei ole kyse kuin asiakaskontakteista.

Asiakaskontakteja toivoo seura saavansa myös ottelutapahtumissa. Lipun hintoja tullaan joidenkin katsomonosien suhteen laskemaan. Niin kuitenkin, että parhaat paikat ovat edelleenkin 15€ viime vuotiseen tapaan. Lipunhintoja laskemalla seura tavoittelee yleisömäärän kasvua, ja toivoo että kasvanut yleisömäärä käyttää rahojansa oheispalveluihin. Oheispalveluihin, jotka tulevat muuttumaan hieman edelliskaudesta. Toisin kuin viime vuonna, ei makkaraa ja kahvia myydä samasta tiskistä kuin olutta. Sillä oluen tarjoiluun tulee oma telttansa, joka aukeaa tunti ennen ottelua, ja johon mahtuu noin 120 henkeä. Tällä pyritään pienentämään jonoja tiskeillä, ja myös samalla säilyttämään jalkapallo-ottelu perhetapahtumana. Miehet Mustissa ottaa uudistuksen avosylin vastaan, ja toivookin että kaikki FC Lahtimieliset saapuvat oluttelttaan jo tuntia ennen matsia. Oluen ja muiden virvokkeiden lisäksi telttassa tulee olemaan myös ohjelmaa. Haastatteluja ja musiikkia tullaan kuulemaan eri tahoilta kauden mittaan.

Kolmas suuri asia seuran taloudessa tulee olemaan parin viikon päästä järjestettävä toinen osakeanti. Ensimmäisen osakeannin keräämä pääoma on tavoitteena tuplata. Näillä rahoilla pyritään vahvistamaan seuran taloutta entisestään, ja lisäksi kehitellä muutakin liiketoimintaa kuin jalkapallo FC Lahti Oy:lle. Visioita ja jonkinlaista toteutusta, on tällaisesta liiketoiminnasta jo nähty. Liiketoiminta on ollut ja tulee olemaan hyvinvointipalvelujen tarjoamista Päijät-Hämeen yrityksille. Hassen mukaan hyvinvointipalveluissa on selvä markkinarako, johon FC Lahden ammattilaisilla on hyvät saumat iskeä. Jäämme odottamaan miten toiminta muodostuu, ja tuottaako se toivottua tulosta. Miehet Mustissa blogi suosittelee ottamaan osaa seuran toiseen osakeantiin, joko suoraan yksityishenkilönä, tai sitten FC Lahden Asialla Ry:n kautta. Lisätietoja yhdistyksestä löytyy Miehet Mustissa suosittelee linkistä.

Seuran uutta ilmettä jo sohaistiin edellisessä blogikirjoituksessani, mutta lisätään tähän vielä muutamia asioita joita ei vielä ole käyty läpi. Fanituotteisiin tulee uusi logo, jossa vellamo nojaa perinteiseen logoon vasemmalla puolella, ja oikealla logoon nojaa leijona. Näiden alle tulee teksti vahvemmat yhdessä latinaksi. Emme ehtineet nähdä miten tuo lause tarkalleen latinaksi oli muotoiltu, mutta peruskoululatina ja wikipedia auttanevat tiedonjanoisia. Lapsille ja perheille suunnatut fanituotteet uudistuvat myös. Näihin tuotteisiin tulee ampiaslogo (kuhnuri), jonka on suunnitellut, kuten muutkin uudet tuotteet, mainostoimisto Ilme. Kuhnuri oli erittäin hyvän näköinen, ja saikin erittäin hyvän vastaanoton pääosin nuorista miehistä koostuvassa yleisössä. Uusien logojen myötä tulee myyntiin siis myös uusia fanituotteita, joista voidaan pari jo tässä mainita. Nimittäin t-paita ja armylippis. Uudet sekä vanhat tuotteet ovat myynnissä kauden avauksessa, joten suosittelen varaamaan käteistä mukaan. Jatkossa tuotteita myydään pelien lisäksi sekä Stadiumissa että FC Lahden nettikaupassa.

Pelillisistä asioista käydään tässä kirjoituksessa vähän läpi, koska ennen kauden avausta tulee vielä nimimerkki Rafu:n kausiennakko, jossa pureudutaan asioihin tarkemmin. Mäkelä kuitenkin totesi kannattajatapaamisessa, että FC Lahden ”juna” on muutaman kuukauden jäljessä muista joukkueista. Tämä johtuu puolustuksen pelaajaongelmista, joita on käsitelty jo hieman aikaisemmissa kirjoituksissa. FC Lahden tilannetta heikentää myös muiden lähtökohtaisesti samoista sijoista taistelevien joukkueiden vahvistuminen. Ja Mäkelä totesikin tapaamisessa, että jos esimerkiksi Kups ja JJK ovat olleet tappelemassa samoista pelaajista kuin Lahti, on nämä muut seurat vieneet voiton taloudellisista resursseista johtuen. Mäkelä ei kuitenkaan heittänyt kirvestä kaivoon, vaan totesi että puolustajahankinnat ja puolustuksen toimivuus ratkaisevat ensi kaudella paljon. Rafu kirjoittikin edellisessä blogikirjoituksessa mahdollisten ulkomaalaisten vaikutuksesta, ja syistä miksi ulkomaalaisiin on päädytty.

Rafaelin osuus kannattajatapaamisessa oli lyhyt, mutta sitäkin sydäntä lämmittävämpi. Hän nimittäin sanoi haluavansa jatkaa seurassa uransa loppuun asti. Tämä jos mikä lämmittää jokaisen kuhnurisydäntä. Samalla Rafael lupasi palata vanhaan maalivireeseen, ja nimesi henkilökohtaiseksi tavoitteekseen voittaa maalikuninkuuden. Ei siis mikään vaatimaton mies, mutta kuten tiedämme; Jos tarjoilu on kohdillaan, niin mahdollisuudet viitentoista maaliin ovat lähempänä sataa prosenttia kuin viittäkymmentä. Ja nyt kun puheeksi tuli tarjoilu, herää välittömästi mieleen jalkapallokenttien paras tarjoilija Jari Litmanen. Valitettavasti blogillamme ei ole mitään uutta kerrottavaa Litmasen suhteen, muuta kuin että hän saapuu ensi viikolla Lahteen harjoittelemaan. Toivomme ja uskomme kuitenkin, että Kuningas pukee Lahden kymppipaidan jälleen niskaansa.

Kuten alussa tuli todettua, oli tapahtuma erittäin antoisa. Ja toivomme että vastaavia tapahtumia voitaisiin järjestää useammin vuodessa. Kuten esimerkiksi kauden alussa, keskivaiheilla ja kauden päätyttyä. Kiitokset kuitenkin seuralle, kannattajille ja Rooster Pub:lle tapahtuman järjestämisestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti