perjantai 2. huhtikuuta 2010

Veikkausliigakausi lähenee, mutta tietävätkö lahtelaiset sitä?

Kahden viikon päästä alkavaa pääsarjakautta on povattu valtakunnallisessa mediassa kaikkien aikojen kaudeksi. Syy tähän on paluumuutto, tai kansan kielellä maitojuna. Menetettyjä lupauksia tai häsbiinejä on saapunut niin maamme pääkaupunkiin, kuin muihinkin veikkausliigakyliin. Osa näistä pelaajista on kieltämättä huippuvahvistuksia, mutta suurimmalla osalla pelaajista korkein arvo on medianäkyvyydessä. Medianäkyyvydessä, joka tulee olemaan korkeampi kuin koskaan veikkausliigan historiassa. Tämän takaa yksinomaan se, että kaikki pelit televisioidaan entisen vajaan kolmenkymmenen sijasta. Samalla pelit siirtyvät maksukanaville, ja seurat saavat ensimmäistä kertaa televisioinnista rahaa. Huikeata eteenpäin menoa siis, vaikka systeemin toimivuus on vielä testaamatta. Urhotv näyttää viikottain n. 2-4 peliä, ja loput voi tilata urhototalin kautta, mikäli tietyt ehdot täyttyvät. Urhotv näyttää melkein jokaisen Lahden pelin suorana lähetyksenä (televisioitavat pelit on päätetty kesäkuun loppuun asti), joten medianäkyvyys kauden aikana lienee taattu.

Mutta miten on FC Lahden medianäkyyvyden laita näin kaksi viikkoa ennen kauden alkua? Kuka muu kuin lahtelaisen jalkapalloilun vannoutunut fani tietää, että kausi alkaa lauantaina 17.4 Jaroa vastaan hiihtiksellä kello seitsemältä?

Uskallan väittää että hyvin harva, sillä FC Lahden markkinointiosasto on vetäytynyt poteroon, ja odottelee hiestä märkänä viimeisiä päiviä ennen kauden alkua. Silloin tärähtää, nimittäin etlarissa ja triossa. Missään muualla ei tule tapahtumaan yhtikäs mitään, taaskaan. Esimerkiksi ulkomainonnan suhteen kuviot ovat vielä täysin auki, tai näin ainakin antoi ymmärtää seuran markkinointipäällikkö Jari Kantoluoto seuran ja kannattajien välisessä tapaamisessa. Ymmärrän kuitenkin, ettei FC Lahdella ole resursseja tykittää seuraa joka tuutista ulos, mutta seuran markkinoinnissa on vielä paljon kehitettävää jo näilläkin resursseilla.

Suurin epäkohta seuran markkinoinnissa on mielestäni nettisivut, joita ei voi hyvillä mielin suositella (vaikka ne miehet mustissa suosittelee-listalta löytyvätkin). Seuran internetsivujen rakennetta ja ulkoasua ei ole päivitetty noin seitsemään vuoteen, ja sivut ovatkin veikkausliigaseurojen keskuudessa huonoimmat. Se mikä sivuista tekee huonot, ei ole niinkään ulkoasu, vaan sivujen rakenne, sisältö ja juttujen luettavuus. Ulkoasussakaan ei ole kehumisen varaa, mutta ne ovat Kantoluodon mukaan hieman päivittymässä seuran uuden ”feisliftin” myötä. Rakenteeseen ja sisältöön ei olla kuitenkaan puuttumassa, sillä resursseja ei kuulemma ole. Tämä on mielestäni pöyristyttävä väite, koska samaan aikaan todetaan myös, ettei yhteistyöstä esimerkiksi Lahden ammattikorkeakoulun nörttien kanssa ole ollut mitään aikeita, eikä tule jatkossa olemaankaan. Yhteistyöllä ja lähes ilmaiseksi päästäisiin kaikki voittaa tilanteeseen, jossa nuoret saisivat käytännön kokemusta ja seura sivut tältä vuosisadalta.

Kannattajien ja seuran välisessä tapaamisessa keskusteltiin myös nettitv:n mahdollisuudesta, ja pari innokasta kannattajaa voisi tällaista jopa ruveta tuottamaan kulukorvauksia vastaan. Ehdotusta, jos ei tyrmätty, niin ainakin se haudattiin lähes mahdottomana. Seura sanoi kääntävänsä nettitv:n osalta katseensa kohti Etlaria, jos nämä alkaisivat tuottamaan nettitv:tä ilmaiseksi. Ilmainen taitaa ollakin päivän sana seuran markkinointiorganisaatiossa, koska minkään halvan kanavan kautta ei toimiin ryhdytä, koski asia sitten itse nettisivuja tai sisällön tuottamista sinne.

Jos on paljon moitittavaa nettisivujen osalta, niin kohta saadaan kehumisen aihettakin. Sillä seura perustaa sivujen yhteyteen nettikaupan, jossa myydään fanituotteita postiennakolla. Fanituotteet tulevat myös uudistumaan kasvojen kohotuksen myötä. Seuran markkinointipäällikkö jo hieman raotti uutta ilmettä kannattajille kannattajatapaamisessa. Uudistukset olivat pääosin positiivisiä, ja matkalla oikeaan suuntaan. Nettikaupan lisäksi tuotteet tulevat myyntiin peleihin ja Stadiumiin. Tuotteiden toivotaan olevan myynnissä jo kauden avauksessa.

Kasvojen kohotuksessa uudistuu myös seuran pelipaita, joka tulee olemaan kokomusta kotona ja vieraissa punainen. Punaiseen vieraspaitaan on päädytty liigan ja tuomareiden toivomuksesta, sillä vanha viininpunainen paita on ollut vaikeata erottaa kotipaidoista värisokeille tuomareille. Uusi kotipaita oli käytössä jo eilisessä harjoitusmatsissa Kooteepeetä vastaan, joka päättyi tasapeliin 2-2.
Kuvia kotipaidasta onkin jo seuran nettisivuilla (jos osaa vain penkoa tarpeeksi), joten esittelemme sen myös täällä:

fclahti.fi

Tämä kasvojen kohotus on mielestäni tehty hyvällä tyylillä, siitä kiitos mainostoimisto Ilmeelle. Mutta markkinoinnissa sitä ei ole hyödynnetty vielä mitenkään, vaikka nyt eletään jo kriittisiä aikoja, kun puhutaan ihmisten houkuttelemisesta ensimmäisiin peleihin. Jos joukkueen pelaajatilanne on tammikuun tasalla, niin samaa voisi sanoa myös markkinoinnista. Toivottavasti tästä opitaan taas ensi kautta silmällä pitäen, ja ollaan aikaisemmin liikkeellä.

2 kommenttia:

  1. Kuka muu kuin lahtelaisen jalkapalloilun vannoutunut fani tietää, että kausi alkaa lauantaina 19.4 Jaroa vastaan hiihtiksellä kello seitsemältä?

    17.4.

    VastaaPoista
  2. Kiitokset korjauksesta!

    Tuli epähuomiossa kirjoitettua 19.päivä.

    VastaaPoista